menu

Zoetstoffen en gezondheid

Gezond zijn en gezond blijven is voor veel mensen een groot goed. Maar je gezondheid heb je helaas niet altijd zelf in de hand. Wel zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om de kans te vergroten dat je gezond blijft.

Veel welvaartsziekten kunnen worden voorkomen door gevarieerd en gezond te eten en te drinken, voldoende te bewegen en op een gezond lichaamsgewicht te blijven of te komen.

Gezonde levensstijl

Sinds 1981 is het aantal volwassen Nederlanders met overgewicht en ernstig overgewicht (obesitas) anderhalf keer zo groot geworden. In 2014 had 50,9% van de mensen van 20 jaar en ouder overgewicht, waarvan 14,2% ernstig overgewicht. Meer mannen dan vrouwen hebben overgewicht, maar meer vrouwen hebben ernstig overgewicht. Het percentage mensen met overgewicht neemt toe met de leeftijd. Ook blijkt dat overgewicht vaker voorkomt bij mensen met een lager opleidingsniveau. Van de kinderen en adolescenten (4-20 jaar) heeft 9,5% matig overgewicht en 3,7% ernstig overgewicht.

Belangrijke oorzaken hiervan zijn te veel eten en te weinig bewegen. Voor wie zijn lichaamsgewicht belangrijk vindt, kan het gebruik van light producten met zoetstoffen goed passen binnen een gezonde levensstijl. Bovendien zijn zoetstoffen tandvriendelijker (gezond gebit) dan producten die gezoet zijn met gewone suiker (sacharose).

Voor alle zoetstoffen is wetenschappelijk onderzocht welke hoeveelheid mensen gedurende hun hele leven dagelijks mogen innemen zonder negatieve gevolgen voor de gezondheid. Dit wordt de Aanvaardbare Dagelijkse Inname of ADI genoemd. Bij normaal gebruik onder de vastgestelde ADI, kunnen producten die gezoet zijn met zoetstoffen dus zonder risico dagelijks worden gebruikt.

Mensen met PKU

Mensen die lijden aan de zeldzame aangeboren stofwisselingsziekte PKU (phenylketonurie) moeten twee zoetstoffen vermijden: aspartaam en advantaam.

PKU wordt bij pasgeboren baby’s opgespoord door middel van de hielprik. Bij het verteringsproces van aspartaam ontstaat het aminozuur phenylalanine. Aminozuren zijn de bouwstenen waaruit eiwitten zijn opgebouwd. Phenylalanine komt overigens ook in veel andere levensmiddelen voor, o.a. in melk.

PKU-patiënten kunnen phenylalanine niet verder afbreken en moeten een streng dieet volgen om te voorkomen dat zij hersenschade oplopen door ophoping van de phenylalanine in hun lichaam. Voedingsmiddelen die aspartaam en advantaam bevatten moeten daarom ten behoeve van PKU patiënten duidelijk op hun etiket vermelden dat zij een bron van phenylalanine bevatten.