menu

Kenniscentrum Zoetstoffen

Actueel

22 juli 2020

Nieuwe infographic Voedingswetenschap

Voeding en gezondheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De voedingswetenschap probeert die verbanden te ontrafelen om zo tot betrouwbare voedingsadviezen te komen. Voedingswetenschap is echter complex, omdat je met een grote hoeveelheid factoren te maken hebt: ieder mens zit fysiek en genetisch anders in elkaar, we wonen in verschillende omgevingen en hebben ieder een andere leefstijl en eetpatroon.

Lees verder

30 juni 2020

Frisdrankproducenten behalen jaar eerder doelstelling uit Preventieakkoord: 25% caloriereductie

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in 2019 de tussentijdse doelstelling voor 2020 heeft behaald door een reductie van 25,1% te realiseren ten opzichte van 2012. In het kader van het Preventieakkoord heeft de sector zich gecommitteerd aan een reductie van het aantal calorieën per 100 ml via A-merk producten van 25% in 2020, en 30% in 2025.

Lees verder

13 mei 2020

Verlangen naar zoet onder controle houden in thuissituatie

Dit jaar bevinden wij ons - wereldwijd - in een ongekende situatie. Om veilig te blijven en om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, zijn we massaal thuis. We werken thuis, we volgen onderwijs thuis en we eten en drinken thuis. Veel alledaagse activiteiten, werk- en/of vrijetijdsgerelateerd, zijn veranderd en dat zal ook nog enige tijd zo blijven. De nieuwe situatie heeft ook invloed op ons eet- en drinkpatroon. Kansen zijn er voor een gezonder dieet. Maar het risico om meer calorierijke (energierijke) voeding te gebruiken is zeker ook aanwezig.

Lees verder

23 april 2020

Blijf fit tijdens de coronacrisis

In deze coronatijd is het belangrijk dat we fit blijven. Gelukkig laten de maatregelen het toe om naar buiten te gaan. Hardlopen, fietsen of gewoon een stukje wandelen. Daarnaast is het fijn om mentaal fit te blijven. Soms heb je hiervoor even een oppepper nodig. Een energiedrank kan hierbij helpen.

Lees verder