menu

Kenniscentrum Zoetstoffen

15 oktober 2020

8 tips om een etiket makkelijker te lezen

Lekker koken, gezond eten. Maar hoe weet je welk product je het beste kunt kopen? Het etiket helpt je op weg! Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds stelde 8 tips op om het etiket gemakkelijk te lezen.

Bron: Wereld Kanker Onderzoek Fonds

1. Volgorde ingrediënten

De lijst met ingrediënten op het etiket staat altijd op volgorde, het meest gebruikte ingrediënt staat bovenaan. Zie je suiker als eerste op de verpakking van een pak tomatensoep staan? Dan bestaat de soep dus voornamelijk uit suiker. 

2. Lengte ingrediëntenlijst

Over het algemeen zijn producten met één of enkele ingrediënten de beste keuze, want hoe langer de lijst hoe meer verborgen vetten of suikers erin kunnen zitten. 

3. Vergelijk producten

Als je twee vergelijkbare producten uit het schap met elkaar vergelijkt, kun je goed zien wat een gezondere keuze is. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal calorieën en of hoeveel vezels er in het product zitten en vergelijk dit met elkaar. 

4. Check per 100 gram

Je kunt producten het beste vergelijken per 100 gram en niet per portie. Fabrikanten bepalen namelijk zelf wat een portie is. Bij de ene fabrikant is een portie 30 gram en de andere rekent 45 gram voor 1 portie.  

5. Calorieën onder de loep

Als een product per 100 gram meer dan 225 kilocalorieën (kcal) heeft, dan is het product calorierijk. Voedingsmiddelen met minder dan 100 kcal per 100 gram zijn caloriearm. Natuurlijk kunnen bepaalde calorierijke producten ook waardevolle bronnen zijn van gezonde voedingsstoffen. Denk aan: noten, zaden en plantaardige oliën. Ook dat is weer op het etiket terug te vinden.

6. Controleer op vezels

Het is ook slim te checken hoeveel voedingstoffen het product bevat, zoals de hoeveelheid voedingsvezels. Door producten te vergelijken op vezels kom je er achter welk product vezelrijker is. Zo levert 100 gram witte pasta 3 gram vezels, terwijl in de volkoren variant 6,9 gram vezels per 100 gram zitten. 

7. Let op suikers en vetten

Voor suikers en vetten is het goed om extra op te letten. Staat er 0% vet op de verpakking? Dat betekent vaak dat er meer suikers zijn toegevoegd aan het product. Fabrikanten doen dit om de smaak te behouden en te verbeteren. Laat je verder niet misleiden door de term ‘light’. Een fabrikant mag 'light' op het product aangeven als het minimaal 33% minder suiker óf 33% minder vet óf 33% minder kcal bevat. Dus het hoeft niet te betekenen dat er helemaal geen calorieën in zitten. Overigens is dat bij light frisdranken wel het geval.

8. Bekijk de Nutri-Score

Tegenwoordig hebben een aantal producten in de supermarkt de Nutri-Score op hun verpakking staan. Dit is een logo dat je helpt bij het kiezen van producten in de supermarkt. Door middel van verkeerslichtkleuren (groen tot rood) en letters (A tot E) kun je gemakkelijk zien of het product een gezonde óf ongezonde keuze is. Score A (groen) is daarbij het gezondst , score E (rood) het minst gezond. Deze score is gebaseerd op de hoeveelheid calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels, fruit, groente en noten in een product. Mocht je in de supermarkt een product zien met de Nutri-Score erop, kies dan voor score A. Meer weten over de Nutri-Score? Lees hier verder op de website van het Voedingscentrum.