menu

Kenniscentrum Zoetstoffen

10 oktober 2019

Meer dan 80% van de Nederlanders kiest weleens bewust voor een light/zero drank

Consumenten maken steeds bewustere keuzes, ook in wat ze drinken. Zo letten zij meer op het aantal calorieën in frisdranken en zijn zij zich daarbij steeds meer bewust van het feit dat er in light/zero dranken geen suiker zit. Millennials (23-37 jaar) blijken voorop te lopen als het gaat om het maken van een gezondere keuze. Dit en meer staat te lezen in het Nationale Frisse Dranken Onderzoek dat de Nederlandse Vereniging van Frisdranken, Waters en Sappen (FWS) heeft laten uitvoeren.

Het aanbod van light/zero dranken is gestegen. De consument ziet dit ook duidelijk in de schappen terug. Ook het aandeel water met een smaakje gaat niet aan de consument voorbij. Dat de consument een gezondere keuze kan maken is een voortvloeisel uit het Preventieakkoord dat de overheid met 70 verschillende organisaties heeft gesloten om de gezondheid van heel veel Nederlanders te verbeteren. 

Misverstanden kwamen ook uit het onderzoek naar voren. Hoewel steeds meer mensen op de hoogte zijn van de gezondere keuze in het aanbod van frisse dranken, zijn er toch nog vele die denken dat er wel wat suiker aan light/zero frisdrank is toegevoegd. In werkelijkheid bevatten deze dranken geen suiker en daarmee ook geen calorieën. 

 

Over het onderzoek
Het Nationale Frisse Drankenonderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok Netpanel in opdracht van FWS, wordt tweejaarlijks uitgevoerd. De doelgroep voor dit onderzoek bestaat uit Nederlanders die minimaal één keer per maand fris drinken. Frisse dranken is de verzamelnaam voor: frisdrank regular, frisdrank light/zero, vruchtensappen/-dranken, mineraal-/bronwater, water met een smaakje, limonadesiroop aangelengd met water en energiedrank. Deze steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. In totaal hebben 1.044 Nederlanders deelgenomen aan het onderzoek. Hiervan waren 831 Nederlanders ouder dan 18 jaar en 213 Nederlanders tussen de 14 en 22 jaar oud (Generatie Z).

Lees het volledige Nationale Frisse Dranken Onderzoek 2019