menu

Kenniscentrum Zoetstoffen

28 juni 2018

Zijn zoetstoffen gezonder dan suiker?

De BBC organiseerde een nationale vragenronde om een antwoord te vinden op deze vraag. Zij analyseerde eerst wat zoetstoffen zijn en waarvoor ze gebruikt worden. Daarnaast hebben ze gekeken naar veiligheid en gezondheid.

bron: BBC NEWS, 23 mei 2018

De overconsumptie van suiker vormt al jaren een echt gezondheidsprobleem in het Verenigd Koninkrijk. De Britse overheid voerde daarom de voorbije jaren een ambitieus en grootschalig plan in om het gebruik van suiker in de voedselketen drastisch te verminderen. Het doel: een vermindering van 20% in 2020. Volgens de recente National Diet and Nutrition Survey (NDNS) is de weg naar de vooropgestelde doelen echter nog lang. De consumptie onder de Britse bevolking blijft immers hoog, vooral bij 4- tot 10-jarigen en jongeren.

De British Nutrition Foundation en Diabetes UK geven aan dat er op de vlakken van veiligheid en gezondheid over het gebruik van zoetstoffen geen zorgen zijn. Zij baseren hun uitgangspunten onder meer op adviezen van de Europese Autoriteit voor de Voedselveiligheid (EFSA) over het belang van zoetstoffen voor gewichtscontrole en de bloedsuikerspiegel. De journalist wijst erop dat er vooralsnog geen bewijs is voor de negatieve effecten van zoetstoffen die soms naar voren worden geschoven.

Of zoetstoffen gezonder zijn dan suiker is volgens het artikel niet 1, 2, 3 te beantwoorden. Minder suiker gebruiken is in ieder geval een verstandige keuze als je de risico's op diabetes, obesitas of tandbederf wilt beperken. Het is een feit dat zoestoffen nauwelijks of geen calorieën bevatten en dat kan weer helpen bij het afvallen. Hoeveel je afvalt, hangt weer samen met je algehele eetpatroon en hoeveel je beweegt. Water is nog steeds het gezondst om te drinken. Maar als je gewend bent om suikergezoete dranken te drinken, dan is de omschakeling naar alleen water wel groot. Voor hen is het prettig dat er light-/zero frisdranken verkrijgbaar zijn. Over de Aanvaardbare Dagelijkse Inname (ADI) van zoetstoffen hoeft een consument zich geen zorgen te maken. Deze zijn niet gemakkelijk te overschrijden. Een volwassen persoon van 70 kilo kan bijvoorbeeld dagelijks 14 blikjes light-/zero frisdrank gebruiken. Hele jonge kinderen wordt geadviseerd zoetstoffen te mijden. Door hun lage gewicht bereiken zij eerder de ADI, daarbij is het van belang om hen niet te laten wennen aan al te veel zoet. Tot slot is aspartaam voor mensen met de zeldzame aangeboren ziekte fenylketonurie (PKU) gevaarlijk. Op producten waaraan aspartaam is toegevoegd, is een duidelijke waarschuwing te lezen. 

Klik hier voor het volledige originele artikel.

Bron: BBC NEWS, 23 mei 2018, http://www.bbc.com/news/health-44208504 en www.zoetstoffen.eu