menu

Kenniscentrum Zoetstoffen

28 april 2016

Zoet zonder de calorieën?

Een lekkere zoete smaak en tegelijk je calorie-inname beperken, kan dat? Ja dat kan. Wanneer je in je dagelijkse leven producten met calorieёn vervangt door producten met zoetstoffen kun je daar zeker caloriewinst mee behalen. Zeker geldt dit voor frisdranken. Light en zero frisdranken bevatten nagenoeg geen calorieёn. Dus vervang je je suikerhoudende cola door een cola met zoetstoffen dan scheelt dat al snel 100 kcal per glas.

Zoet

Mensen hebben een aangeboren voorkeur voor zoet.  Die zoete smaak mag dan wel lekker zijn, maar het gehalte  suikers in voedingsproducten en dranken leveren wel calorieёn. Op zich is dat natuurlijk niet erg als je maar zorgt dat de balans van energie inname en energie verbruik in evenwicht is. Is deze balans er niet dan kan dit ervoor zorgen dat iemand dik wordt.  Door overgewicht heb je een hoger risico op het krijgen van hart- en vaatziekten, diabetes en diverse vormen van kanker. Ook kunnen er gewrichtsproblemen ontstaan. Door producten die gezoet zijn met suiker te vervangen door producten die gezoet zijn met zoetstoffen kan de totale energie inname in de dagelijkse voeding omlaag worden gebracht. Daardoor kunnen zoetstoffen een bijdrage leveren aan een gezond lichaamsgewicht.

Zoetstoffen en afvallen

Om lichaamsgewicht te verliezen moet je meer calorieën verbranden, óf minder calorieën consumeren, of, beter nog, allebei. Het gebruik van (producten gezoet met) laagcalorische zoetstoffen kan helpen om de hoeveelheid energie in de voeding omlaag te brengen en laag te houden. Uit onderzoek blijkt dat het dagelijks vervangen van één glas gewone frisdrank door een light’ variant zonder calorieën op jaarbasis 5 kilogram lichaamsgewicht scheelt. Wel moet worden voorkomen dat de gemiste calorieën uit light frisdrank worden gecompenseerd door het eten van een extra tussendoortje

Een systematische review van de literatuur, die dit jaar werd gepubliceerd, bevestigt dat de consumptie van laagcalorische zoetstoffen, in het geheel beschouwd, leidt tot een lagere calorie-inname en bevorderlijk is voor gewichtsverlies. Een andere recente studie toont aan dat het vervangen van gesuikerde dranken door light- en zerodranken in het kader van een vermageringsprogramma leidt tot een significant gewichtsverlies. “Hoewel water nog steeds de aanbevolen drank bij uitstek is, bestaan er tegenwoordig meer objectieve argumenten die pleiten voor het gebruik van zoetstoffen om minder suikers te drinken en toch de zoete smaak te behouden, dan argumenten die in hun nadeel spreken”, aldus Magali Jacobs.