menu

Kenniscentrum Zoetstoffen

Kan ik tijdens mijn zwangerschap veilig light frisdranken drinken?

Ja, dat kan!

Light frisdranken, maar ook andere light producten kun je veilig gebruiken als je zwanger bent. Zowel voor jou als voor je ongeboren kind zijn zoetstoffen niet schadelijk.

Wie waakt over de veiligheid?

De Europse Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA), het onafhankelijk adviesorgaan van de Europese Unie, doet uitgebreid onderzoek naar de veiligheid van een stof voordat deze aan producten mogen worden toegevoegd. Dat geldt niet alleen voor zoetstoffen, maar ook voor kleurstoffen, smaakversterkers of conserveringsmiddelen. Als de uitkomst daarvan is dat deze veilig genoeg is om dagelijks te eten of te drinken, geeft de Europese Unie deze additief een E-nummer. De E-nummers van zoetstoffen beginnen alle met een '9'.  

In dit filmpje wordt duidelijk uitgelegd hoe het met E-nummers geregeld is.

Wil je meer weten over E-nummers? Het Voedingscentrum heeft een praktische gids die dieper ingaat op E-nummers: E-nummertabel. Of download hun handige factsheet over E-nummers. 

Hoeveel mag ik per dag gebruiken?

Of het nu om natuurlijke stoffen of een door de mens samengestelde stof gaat, bij het overschrijden van een bepaald maximum kan er gezondheidsschade optreden. Bekende voorbeelden zijn een te veel aan water, zout of vitamines. Er is altijd een bovengrens waarboven de veiligheid niet langer gegarandeerd is. Voor zoetstoffen is dit uitgebreid onderzocht en beoordeeld. De maximale hoeveelheid die voor zoetstoffen, zoals aspartaam en stevia, is vastgesteld, geldt voor iedereen dus ook voor zwangere vrouwen. Dit maximum heet de Aanvaardbare Dagelijkse Inname (ADI). Dit is de hoeveelheid van een stof die men levenslang dagelijks kan gebruiken zonder enig risico op gezondheidsproblemen. De Europese Commissie bepaalt welke voedingswaren en dranken zoetstof mogen bevatten en de daarbij behorende maximale dagelijkse hoeveelheden. Deze verschilt per zoetstof. Zo is de ADI van aspartaam 40 mg per kilo lichaamsgewicht en die van stevia 4 mg per kilo lichaamsgewicht. Bij een normaal consumptiepatroon blijft de hoeveelheid zoetstoffen ruimschoots onder de ADI.

In onze factsheet hebben we de feiten rondom de ADI op een rij gezet.

Zelf een vraag stellen?

Heeft u zelf een vraag over zoetstoffen? Stel ‘m hier en u ontvangt zo spoedig mogelijk een antwoord van een van onze specialisten.

De gemarkeerde velden zijn niet (goed) ingevuld.
Corrigeer ze en verzend het formulier opnieuw.

Bedankt! We hebben uw vraag ontvangen en zullen deze zo snel mogelijk beantwoorden.