menu

Kenniscentrum Zoetstoffen

Welke zoetstof is het beste?

Deze vraag krijgen we best vaak. Want is een zoetstof van natuurlijke oorsprong niet veel beter voor je dan een zoetstof die geheel door de mens wordt gemaakt, kortom die chemisch is? Het antwoord op deze vraag is dat alle zoetstoffen veilig te gebruiken zijn. De een is niet beter of gezonder dan de ander. Hoe zit dat dan?

Suiker is suiker, zoetstoffen zijn verschillend

Kristalsuiker is gewoon suiker. Die smaak is altijd hetzelfde, de zoetkracht is altijd hetzelfde en het ziet er altijd hetzelfde uit. (1) Bij zoetstoffen is dat allemaal net iets anders. Ze verschillen in zoetkracht en ze variëren in smaak. De ene zoetstof is 200x zoeter dan suiker, de andere wel 600x. En om de smaak van suiker te benaderen is er soms een combinatie van verschillende zoetstoffen nodig. 

Zoetstoffen hebben wel drie dingen met elkaar gemeen

  1. Wat ze met elkaar gemeen hebben is dat ze alle geen calorieën hebben. Dit geldt overigens alleen voor de groep laagcalorische zoetstoffen (zoals cyclamaat, sacharine, maar ook aspartaam of stevia). Deze zoetstoffen komen vaak voor in zoetjes voor in de koffie of thee of in frisdranken. Er is nog een groep zoetstoffen, polyolen. Deze worden vooral gebruikt in snoepgoed en koek. Zij hebben wel iets van calorieën, al is dat ook een stuk minder dan suiker. Het antwoord op deze vraag gaat over de laagcalorische zoetstoffen.
  2. Ook is het zo dat ze allemaal veilig zijn bevonden door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA). Hier gaat grondig onderzoek aan vooraf. De EFSA beoordeelt deze onderzoeken en stelt dan vast of een zoetstof veilig is. Als dat het geval is, dan krijgt de zoetstof een E-nummer. Een E-nummer is - in tegenstelling wat sommige mensen denken - een garantie van veiligheid. E staat voor European. (2)
  3. Tot slot verhogen zoetstoffen de bloedsuikerspiegel niet of nauwelijks. (3)

Kunstmatige/chemische- tegenover natuurlijke zoetstoffen

Hoewel alle zoetstoffen veilig zijn om te gebruiken, ze alle geen calorieën bevatten, ze kunnen helpen bij het afvallen en ze geen van alle de bloedsuikerspiegel verhogen, zijn er consumenten die de voorkeur geven aan een zoetstof van natuurlijke oorsprong en liever geen zoetstoffen gebruiken die geheel in de fabriek worden gemaakt. Dan kom je bij de laagcalorische zoetstoffen uit bij steviolglycosiden (beter bekend als stevia). In Zuid-Amerika, de grensstreek tussen Paraguay en Brazilië, werd deze zoetstof al eeuwen geleden gebruikt als zoetmiddel. Het wordt gewonnen uit het extract van de steviaplant. Nu wordt het verder verwerkt in de fabriek om er een zoetstof van te maken zoals wij deze nu gebruiken. In 2011 is de zoetstof toegelaten tot de Europese Unie. Deze zoetstof is echter niet beter of gezonder dan de andere zoetstoffen. (4) Het productieproces is iets anders.

Kortom

Voorkeur voor zoetstoffen van natuurlijke oorsprong is een persoonlijke keuze. Daar is geen speld tussen te krijgen. Ze zijn alleen niet ‘beter’ of ‘gezonder’ dan zoetstoffen die kunstmatig gemaakt worden. Ze zijn alle veilig te gebruiken en zorgen er alle voor dat u minder calorieën binnenkrijgt dan met suiker. 

bronnen

(1) Kenniscentrum Suiker & Voeding: Feiten over suiker

(2) Europese verordening (EG) 1333/2008 - Levensmiddelenadditieven 

(3) Diabetesfonds: https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/eten-met-diabetes/over-zoetstoffen-en-diabetes

(4) EFSA: Scientific Opinion on the safety of steviol glycosides for the proposed uses as a food additive

Tips

Download voor een overzicht van alle zoetstoffen onze infographic Wat zijn zoetstoffen of luister naar onze podcast, al je vragen over zoetstoffen komen voorbij.

Zelf een vraag stellen?

Heeft u zelf een vraag over zoetstoffen? Stel ‘m hier en u ontvangt zo spoedig mogelijk een antwoord van een van onze specialisten.

Hoeveel is vier maal drie?

Geef het antwoord in cijfers